Μαζί με το Μιχάλη Δαρνάκη για τη σχέση κράτους – εκκλησίας
Συνέντευξη στην Κική Μουστακίδου
Θεσσαλονίκη, 2017 μ.Χ. Μέσα σε ένα κλίμα γραφικών διαμαρτυριών από μια μερίδα «πιστών» που αποφάσισαν να διαδηλώσουν με σταυρούς και εικονίσματα εναντίον ενός θεατρικού έργου του Πεσσόα, η παράσταση «Εκκλησιάζοντες» της εταιρείας θεάτρου Ε.Θ.ΘΕ ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά στο θέατρο «Αυλαία» (κάθε Δευτέρα και Τρίτη, έως τις 7 Νοεμβρίου).
Η κωμωδία του Μιχάλη Δαρνάκη και της Μαρίας Λαφτσίδου καυτηριάζει τα κακώς κείμενα στο χώρο της εκκλησίας, της πολιτικής και της δημοσιογραφίας με έναν τρόπο απόλυτα επίκαιρο και με αυθεντικό χιούμορ.
«Εκκλησία και κράτος είναι ένα. Αυτή είναι η φράση από όλο το έργο που το αντιπροσωπεύει καλύτερα. Και δυστυχώς συνεχίζει να είναι ένα. Μας ενοχλούσε πάντα αυτό το θέμα, το συζητούσαμε πάντα με το Μιχάλη και έτσι αποφασίσαμε να γράψουμε αυτό το έργο», μας εξηγεί η Μαρία Λαφτσίδου στην κουβέντα που κάναμε στον πάνω όροφο του Σάρωθρον.
Τον περασμένο Απρίλιο, όταν η παράσταση «Εκκλησιάζοντες» ανέβηκε για πρώτη φορά, «άγνωστοι» έβαψαν με μαύρη μπογιά το μπάνερ του έργου. Για τη φετινή σεζόν, η Μονή Εσφιγμένου ανακοίνωσε ήδη στο facebook ότι ετοιμάζει «ειρηνική και εν χριστώ» διαμαρτυρία έξω από το θέατρο, με πούλμαν από διάφορους νομούς της Ελλάδας, την ερχόμενη Δευτέρα 30 Οκτωβρίου.
Το νεαρό συγγραφικό δίδυμο, που έχει ήδη συνυπογράψει πέντε θεατρικά έργα, απαντάει σε όλα αυτά μέσα από την δημιουργικότητά του. Ως συμφοιτητές στην δραματική σχολή, το χιούμορ τους έδεσε αμέσως και γρήγορα έγραψαν το πρώτο τους θεατρικό κείμενο με τίτλο «Ειλύθια».
«Ανεξάρτητα με το ποια είναι η ιστορία μας κάθε φορά, τον νεοέλληνα σατιρίζουμε. Έχουμε έντονο κοινωνικό σχολιασμό από την κωμική πλευρά των πραγμάτων, γιατί αυτή μας φαίνεται πιο αληθινή», λέει η 27χρονη Μαρία Λαφτσίδου.
Είστε κάτι σαν το δίδυμο Ρέππα – Παπαθανασίου;
Μας το έχουν πει πολλές φορές, αλλά δεν θα έλεγα ότι είμαστε. Μακάρι να μπορούσαμε να είμαστε, τους θεωρώ ένα εξαιρετικό δίδυμο συγγραφικά, αλλά η δική μας θεματολογία έχει διαφορές. Ο Μιχάλης μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη και έχει διαφορετικές προσλαμβάνουσες από μένα, που μέχρι τα 17 μου ήμουν στη Γερμανία. Οι δουλειές μας είναι πιο κοντά στη σάτιρα, στην επιθεώρηση. Υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι που έκαναν επιθεώρηση, αλλά δυστυχώς έχει μια αρνητική χροιά πλέον.
«Εκκλησιάζοντες»: ένα μοναστήρι στο Παγγαίο όρος μέσα στα σκάνδαλα, ένας υπουργός και ένας δημοσιογράφος. Ποιο είναι το «ζουμί» της ιστορίας που παρουσιάζετε;
Εκκλησία και κράτος είναι ένα, αυτή είναι η φράση από όλο το έργο που το αντιπροσωπεύει καλύτερα. Και δυστυχώς συνεχίζει να είναι ένα. Μας ενοχλούσε πάντα αυτό το θέμα και το συζητούσαμε πάντα. Ξεκινήσαμε να το γράφουμε, αλλά το αφήσαμε αρχικά στο συρτάρι. Είμαστε μικροί, είμαστε άγνωστοι και υπήρχε ένας φόβος. Λες «και αν σε θάψουν μια για πάντα;». Αφήνοντάς το στην άκρη, γράψαμε το «Πραξικόπημα», πριν αρχίσει ο ντόρος με το σχετικό hashtag. Μια κοινωνικοπολιτική κωμωδία με δύο τύπους κλεισμένους σε ένα υπόγειο σουβλατζίδικο, που νομίζουν ότι είναι σούπερ ήρωες και προσπαθούν να σώσουν τον κόσμο από τους ψεκασμούς. Και εκεί υπήρχαν σχόλια για την εκκλησία. Ονομάζαμε μια θρησκεία «Μάρτυρες του Μάρτη», αλλά δεν ενόχλησε τότε. Και στους «Εκκλησιάζοντες», αν μιλούσαμε για ένα καθολικό μοναστήρι, δεν θα ενοχλούσε κανέναν.
Είχαμε πρόσφατα διαμαρτυρίες για το θεατρικό έργο που είναι βασισμένο σε ένα διήγημα του Πεσσόα. Εσείς είχατε κάποιο κρούσμα;
Τον Απρίλιο, όταν ανέβηκε η παράσταση πρώτη φορά, μας έβαψαν μαύρο το μπάνερ. Υπήρξαν διάφορα μηνύματα, δημοσιεύσεις στο διαδίκτυο. Επίσης, θα έχουμε κόσμο τη Δευτέρα έξω από το θέατρο. Ανακοινώθηκε από τη Μονή Εσφιγμένου ότι θα έρθουν από πολλούς νομούς της Ελλάδος για να διαμαρτυρηθούν. Δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι, το μόνο που μπορώ να σου πω είναι ότι η παράσταση θα γίνει. Εμείς απαντάμε με τον τρόπο μας. Από θεατές δεν είχαμε ποτέ καμία αντίδραση. Βαθιά θρησκευόμενοι άνθρωποι θεώρησαν την παράσταση μη προσβλητική.
Έχετε πολλές αναφορές στην επικαιρότητα. Αυτολογοκριθήκατε καθόλου σε αυτά τα σημεία;
Όχι, νομίζω ότι είναι πολύ κατανοητό το τι λέμε. Κάτι παραπάνω θα ήταν σαν να υποτιμούμε τη νοημοσύνη του θεατή. Κάποια πράγματα φωτογραφίζονται, όπως και τα γεγονότα, τα πολιτικά και οικονομικά σκάνδαλα, η παιδοφιλία. Όλα αυτά τα έχουμε δει στις ειδήσεις, δεν τα βγάλαμε από το μυαλό μας. Απλά τα ενώσαμε. Ήταν ένα θέμα που μας ενοχλούσε πολύ.
Η ενόχληση είναι συνήθως και η αφορμή για την κωμωδία;
Γενικά για κάθε έργο είναι, έτσι πιστεύω. Ο σκοπός μας δεν είναι διδακτικός, είναι αυτό που βλέπουμε ως ενοχλητικό από τη δική μας σκοπιά. Λέει για παράδειγμα στο έργο ο δημοσιογράφος: «πολλοί κατηγορούν την Εκκλησία ότι τρώει και με τα δυο χέρια». Και απαντάει ο πατέρας Αγάθωνας: «να τους σαπίσουν τα δόντια. Με αγάπη τα λέω όλα αυτά».
Γιατί για σένα η κωμωδία είναι το πιο ειλικρινές είδος θεάτρου;
Γιατί στη ζωή μας μέσα από το χιούμορ λέμε πάρα πολλές αλήθειες. Γιατί πιστεύουμε ότι πονάει λιγότερο. Γιατί το γέλιο είναι από μόνο του μεγάλη αλήθεια, δύσκολα μπορείς να προσποιηθείς γέλιο, θα φανεί αν το κάνεις. Γιατί είναι ένα δύσκολο είδος που είναι λυτρωτικό.
Info
«Εκκλησιάζοντες» από το Ελεύθερο Θέατρο Θεσσαλονίκης Ε.Θ.ΘΕ
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη (μέχρι τις 7 Νοεμβρίου) στο θέατρο «Αυλαία», στις 21.00
Συντελεστές:
Κείμενο: Μιχάλης Δαρνάκης & Μαρία Λαφτσίδου
Σκηνοθεσία: Μαρία Λαφτσίδου
Σκηνoγραφία-Κοστούμια: Νίκος Καλαϊτζίδης
Χορογραφίες: Μάριος Μιλτιάδου
Εκμάθηση Ποντιακού Χορού «Σέρρα»: Γιώργος Μηχαηλίδης
Σχεδιασμός Φωτισμών: Τρύφων Κεχαγιάς
Φωτογράφος Παράστασης: Λευτέρης Τσινάρης
Φωτογράφος Αφίσας: Κώστας Αμοιρίδης
Σχεδιασμός Αφίσας: Ανδρέας Μαυρίδης
Ηχογραφήσεις: Μάριος Αποστολακούλης/Grey Studios
Υπεύθυνος Επικοινωνίας: Πασχάλης Αραμπατζής
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Λευτέρης Πεϊτζίκας, Ιωάννα Γεωργαντά
Παίζουν οι ηθοποιοί: Νίκος Βατικιώτης, Δημήτρης Δάγκαλης, Νίκος Τσολερίδης, Σταμάτης Στάμογλου, Ανδρέας Μαυρίδης, Αλεξάνδρα Κασιούμη
Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ (Γενική Είσοδος), 8 ευρώ (Φοιτητές, ΑμεΑ, Άνω των 65, Ανέργων), 5 ευρώ (Ατέλειες ΣΕΗ – ΕΣΗΕΜΘ), Ειδικές τιμές για ομαδικά εισιτήρια
Προπώληση Εισιτηρίων: Στο ταμείο του Θεάτρου Αυλαία και στο ΣΑΡΩΘΡΟΝ (Κατούνη 17, Λαδάδικα)
*Η Μαρία Λαφτσίδου και ο Μιχάλης Δαρνάκης αυτή την περίοδο δουλεύουν ξανά πάνω στο πρώτο τους έργο, την «Ειλύθια» και θα την ανεβάσουν τον ερχόμενο Απρίλιο.