Πηγαίο ταλέντο που κερδίζει τα γέλια μας
Συνέντευξη στην Κική Μουστακίδου
Αν είσαι λάτρης του stand up comedy, συχνάζεις στο comedy club «Μαιευτήριο» και έχεις πάρει σβάρνα όλα τα καφέ της πόλης που φιλοξενούν stand up παραστάσεις, θα τον έχεις πετύχει σίγουρα. Ο Γιώργος Βαβούρας είναι ένα από τα φύσει «αστεράκια» αυτής της υπόθεσης που λέγεται «όρθια κωμωδία» (ας με συγχωρήσουν οι αγγλοτραφείς) και ανήκει στην μεγάλη παρέα που έχει καταφέρει να εδραιώσει αυτό το είδος στην Θεσσαλονίκη τα τελευταία δυο τρία χρόνια.
Πέρα από το stand up comedy, ο Γιώργος ασχολείται και με το improv comedy ως μέλος της ομάδας Felizol. Πρόκειται για αυτό που λέμε αυτοσχεδιαστική κωμωδία, στην οποία οι κωμικοί δεν έχουν ετοιμάσει κάποιο κείμενο, αλλά με μοναδικά υλικά φράσεις ή λέξεις του κοινού και το πηγαίο τους ταλέντο, «γεννούν» μια παράσταση από την αρχή.
Μεγάλωσε στην Καλαμαριά, σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στην Κρήτη και τα τελευταία δέκα χρόνια μένει στην Περαία, όπου έχει το δικό του χρωματοπωλείο. Ειδικά αυτή η τελευταία πληροφορία καθιστά αμέσως άκυρη την πρώτη ερώτηση που του έκανα, αλλά το πράγμα σώζεται αν σκεφτείς ότι τούτος ο τύπος συμμετείχε σε «στανταπική» περιοδεία με τον τίτλο «Ακύρωση του ήπατος»…
Να σε τρολάρω και να πω ότι σκέφτηκα να κάνουμε τη συνέντευξη γιατί έψαξα το όνομά σου στο ίντερνετ και διάβασα για έναν Γιώργο Βαβούρα που είναι ευγενέστατος υπάλληλος στον ΟΑΕΔ. Εσύ είσαι;
Ε, θα μπορούσα να είμαι. Ευγενέστατος θα ήμουν σίγουρα, στον ΟΑΕΔ δεν ξέρω αν θα ήμουνα. Με το Δημόσιο δεν τα πήγαινα ποτέ καλά.
Οπότε είναι απλή συνωνυμία;
Μπορεί να είναι και συγγένεια γιατί μου τυχαίνουν τον τελευταίο καιρό αρκετές τέτοιες γνωριμίες με συγγενείς που δεν τους ξέρω. Στο επίθετό μας δύσκολα να βρεις συνωνυμίες.
Οπότε ποια είναι η σχέση σου με τις δημόσιες υπηρεσίες; Σε εμπνέουν για stand up comedy;
Δεν έχω ασχοληθεί ακόμα με το Δημόσιο, αλλά έχω γράψει διάφορα κείμενα κυρίως στο facebook. Είναι η κλασική, κλισέ, ελληνική σχέση του πολίτη με το Δημόσιο. Καμιά φορά εκπλήσσομαι ευχάριστα, κυρίως σε νοσοκομεία, αλλά όσον αφορά τα υπόλοιπα με αρχηγό όλων τον Στρατό, δεν.
Ποια είναι τα top θέματα για σένα που ξεκλειδώνουν τις… πύλες της εμπνεύσεώς σου;
Οι εξωγήινοι, η Μέση Γη και γενικότερα τα βιβλία του Λιακόπουλου! Σοβαρά τώρα, η θεματολογία εσωτερική είναι, όπως για όλους μας. Έχει να κάνει με εμπειρίες, με την οπτική που έχεις απέναντι στα πράγματα και κυρίως παίρνεις το ερέθισμα από κάτι που θα συμβεί εκείνη τη στιγμή και από τις σκέψεις που θα σου δημιουργηθούν.
Πάντως και η Μεγάλη Εβδομάδα, το μουντιάλ των γιαγιάδων όπως έχεις πει, έχει υπάρξει ένα από τα θέματά σου.
Είχα κάποιες σκέψεις ότι οι γιαγιάδες είναι σαν οπαδοί γενικότερα και άρχισα να βγάζω ατάκες σε παρουσιάσεις. Τις πετούσα, είδα ότι έπιανε και ζυμώθηκε τελικά. Έγινε θέμα με τις «γιαγιάδες» στο ίντερνετ πάντως. Το είδα κάπου ανεβασμένο, είπα «παιδιά, δεν χρειάζεται να το ανεβάζετε και να μην λέτε ποιος το έχει πει γιατί κάνετε ζημιά στους κωμικούς» και έχει μια ιστοριούλα.
Αυτό το παθαίνετε συχνά; Να σας κλέβουν ατάκες και να τις ανεβάζουν χωρίς αναφορά;
Φέτος εγώ το έχω παρατηρήσει. Κυρίως το παθαίνουν οι κωμικοί που είναι one liners, με μια πρόταση που έχει το αστείο μέσα. Μπορεί να το γράψουν στο twitter κάποιοι επειδή τους άρεσε αλλά χωρίς να αναφέρουν την πηγή. Από άγνοια το κάνουν, δεν πιστεύω ότι έχουν σκοπιμότητα. Αλλά η απάντηση που δεχόμαστε όταν τους το υποδεικνύουμε είναι «σιγά, τι κάναμε; Εμείς το κάναμε για να σας τιμήσουμε». Αν είναι έτσι, πες ότι το πήρες από εμάς, μην το γράφεις απλά για να πάρεις 5 likes από τους φίλους σου.
Πώς και ασχολήθηκες με το standup comedy; Ποιο ήταν το πρώτο σου κείμενο;
Το 2011 ξεκίνησα και ήταν εντελώς άκυρο το πώς ξεκίνησα. Ήμουν τότε ηθοποιός σε θεατρική ομάδα της Περαίας και ήθελα να το ψάξω περισσότερο επαγγελματικά. Το πρώτο μου κείμενο, που δεν είχε ακριβώς την μορφή του stand up, ήταν για την προσέγγιση σε πρώτο ραντεβού ανάλογα με το στυλ της κοπέλας που θα βγεις. Π.χ. πώς να είσαι αν βγεις με μια έντεχνη, με μια σκυλού και ήταν διάλογοι σκηνοθετημένοι.
Στην πορεία πώς ζυμώθηκες με αυτό το stand up που κάνεις τώρα;
Γνωρίζοντας άλλους κωμικούς, πιο έμπειρους, μιλώντας με παιδιά από Αθήνα και παίρνοντας κατευθυντήριες.
Ποιο άλλο επίθετο, πέρα από το Βαβούρας, θα σε εξέφραζε; Το έχεις σκεφτεί;
Όχι, γιατί αν και μικρός δέχτηκα bullying, δηλαδή το κύριο που άκουγα ήταν ή βαβουροπατάτα ή βαβούρας – σαβούρας, έχοντας αυτό το επίθετο τώρα νιώθω γεμάτος, δεν θα ήθελα άλλο. Είναι πολύ δυνατό.
Stand up ή improv; Πού νιώθεις πιο πολύ ο εαυτός σου;
Στο improv είμαι πιο ελεύθερος, γιατί δεν έχει το κείμενο από πίσω. Έχει κι αυτό τους κανόνες που σε δεσμεύουν, αλλά έχεις την ευκαιρία να είσαι όσο κάφρος αντέχεις. Είναι πιο πολύ θέμα υποκριτικής ικανότητας και τριβής με το αντικείμενο το improv. Εκεί βασίζομαι περισσότερο στο ταλέντο και όχι στη δουλειά, όπως κάνουμε στο stand up.
Πάντως μόλις ανέβεις στην σκηνή αρκεί ένα βλέμμα σου στον κόσμο για να αρχίσει να γελάει. Σε κακομαθαίνει το κοινό, κύριε πρέσβη;
Ναι, γιατί με κάνει και τεμπελιάζω! Πιο πολύ βασίζομαι στο ταλέντο και όχι στη δουλειά και αυτό είναι κακό για τον κωμικό σαν καριερίστα. Εγώ ανεβαίνοντας στη σκηνή κάνω μια παύση πέντε δευτερολέπτων για να δω ποιους έχω απέναντί μου και πολλές φορές γελάνε. Θεωρούν ότι είναι δική μου αμηχανία ή κάτι τέτοιο που βέβαια δεν είναι και το διαπιστώνουν μετά. Δεν ξέρω, μπορεί να είναι και η φάτσα μου!
Ποια είναι τα σχέδια σου από εδώ και πέρα;
Θα «σκοτώσω» τα παλιά μου κείμενα, δεν θα τα ξαναπαίξω. Μπορεί να τα κάνω μια βιντεοσκόπηση για να τα έχω, αλλά γενικά από τα παλιά θα διασωθούν μόνο οι «γιαγιάδες» και το «φάτε», που περιγράφει την ανάγκη της σύγχρονης γυναίκας να είναι τέλεια. Θέλω να κάτσω να γράψω με πρόγραμμα γιατί έτσι πρέπει.
Info
Για να παρακολουθείτε τις αναρτήσεις και τα νέα του Γιώργου, μπορείτε να τον βρείτε στο facebook με ένα κλικ εδώ.
Η επίσημη σελίδα της περιοδείας «Ακύρωση του Ήπατος» (Γιώργος Βαβούρας, Τζουζέπε Βιέρι, Γιάννης Γάμπας, Αντώνης Χριστοδούλου)
Η επίσημη σελίδα της improv ομάδας Felizol