…και είναι σίγουρο ότι θα νιώσουμε ακριβώς το ίδιο
Ο Δημήτρης Μαραμής είναι ένας σπάνιος συνθέτης, που συνδυάζει μια κλασική καλλιτεχνική παιδεία με μια σαφή άποψη για τη μουσική του σήμερα. Χωρίς φόβο, αλλά με πολύ πάθος για να πειραματιστεί. Καρπός αυτής της διάθεσης είναι το μιούζικαλ «Ερωτόκριτος» που συνέθεσε, βασισμένο στο έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου, που ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής από την Παρασκευή 9 μέχρι την Κυριακή 11 Μαρτίου.
«Με εμπνέουν τα μεγάλα και τα ακραία. Αυτή η ζωή για μένα προσωπικά, δεν αξίζει εάν δεν προσπαθήσεις να υπερβείς τον εαυτό σου, να ξεπεράσεις τα όριά σου, να ζήσεις το πάθος στις άκρες του, να αγγίξεις το θεό μέσα σου», λέει μεταξύ άλλων ο Δημήτρης Μαραμής.
Απολαύστε τον στην κουβέντα που ακολουθεί, λίγο πριν χαθούμε στη μαγεία του μουσικού σύμπαντος που δημιούργησε και παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου με τον Θοδωρή Βουτσικάκη και τη Μαρίνα Σάττι στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
Σύγχρονη όπερα και ελληνικό μιούζικαλ. Έχουν γραφτεί και τα δύο για τον δικό σου «Ερωτόκριτο». Ποιος χαρακτηρισμός είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα;
Επειδή είναι ένα έργο με πολλά καινούρια στοιχεία βαπτίζεται μεν αλλά με ερωτηματικά. Τελικά τι είναι; Είναι ένα μιούζικαλ με δομή όπερας, καθώς χαρακτηρίζεται από το μουσικό λεξιλόγιο ενός μιούζικαλ με πολλά στοιχεία από τζαζ και μπλουζ παντρεμένα με την ελληνική παραδοσιακή μουσική. Επίσης τραγουδιέται από απλές, μη οπερατικές φωνές. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και υβριδική σύγχρονη όπερα αλλά δεν επιμένω σε βαρύγδουπους τίτλους για να αποδείξω κάτι περισσότερο από αυτό που μπορεί να είναι ένα έργο με σφιχτή δομή και ξεκάθαρη ταυτότητα. Ωστόσο θα κριθεί και από το χρόνο.
Τι σε ενέπνευσε σε αυτό τον εμβληματικό έρωτα και τον προσέγγισες μέσα από τη δική σου ματιά; Υπήρχε στο μυαλό σου κάποιο άλλο έργο που σκέφτηκες – ή θα σκεφτόσουν – να δουλέψεις με παρόμοιο τρόπο;
Με εμπνέουν τα μεγάλα και τα ακραία. Αυτή η ζωή για μένα προσωπικά, δεν αξίζει εάν δεν προσπαθήσεις να υπερβείς τον εαυτό σου, να ξεπεράσεις τα όριά σου, να ζήσεις το πάθος στις άκρες του, να αγγίξεις το θεό μέσα σου. Αυτό το έργο δομεί ήρωες και χαρακτήρες που τεντώνουν την ύπαρξή τους πέραν των ορίων του ανθρώπινου. Ο έρωτας, η πίστη, ο πόθος, η ελευθερία βούλησης σπάνε όλα τα φράγματα. Αντιστέκονται σε όλα. Πολεμούν έως και την ίδια τη μοίρα. Οι ρίζες του έργου προέρχονται από την αρχαία τραγωδία και φτάνουν έως και σήμερα καθώς το έργο είναι κλασικό κι έχει ξεπεράσει την εποχή που γράφτηκε.
Ποιο στίχο του έργου βρίσκεις πιο συγκλονιστικό για τα δικά σου δεδομένα και για ποιο λόγο;
Είναι πολλοί οι στίχοι που συγκλονίζουν. Θα παραθέσω όμως κάποιους από τους πιο ερωτικούς στίχους που έχουν γραφτεί στην ελληνική γλώσσα και ανήκουν στον Ερωτόκριτο: “Πάντα σε θέλω καρτερεί, ζώντας, κι αποθαμένη, γιατί μιά αγάπη μπιστική στα κόκκαλα απομένει.”, “Κάλλια `χω σε με θάνατο παρ’ άλλη με ζωή μου, για σέναν εγεννήθηκε στον κόσμο το κορμί μου.”
Τι άλλο μεγαλύτερο να ειπωθεί, όταν λες πως όλη σου η ύπαρξη γεννήθηκε για τον άλλον!
Όπως έχεις πει ο ίδιος, είσαι ένας ερωτικός συνθέτης. Πώς αυτό το ύψιστο συναίσθημα σε κινητοποιεί στην τέχνη σου, ποια φωτεινά ή σκοτεινά του σημεία κινητοποιούν τη φαντασία σου;
Ο έρωτας είναι κάτι το επικίνδυνο. Είναι σκοτεινός και δεν είναι μία ήρεμη ή φυσιολογική κατάσταση. Είναι αρρώστια του πόθου και τις περισσότερες φορές, υποφέρεις, κρίνεσαι, πονάς. Όμως είναι γενεσιουργός δύναμη. Όταν τον νιώσεις αποκτάς δυνάμεις που δεν περίμενες να έχεις, κινητοποιείσαι, πετάς, έχεις μία αυτοπεποίθηση που γκρεμίζει όλα τα κάστρα και δημιουργείς, γεννάς, φέρνεις νέα ζωή στον κόσμο. Ο έρωτας είναι μέσα στη φύση του ανθρώπου. Είναι συστατικό του. Μόνο ο άνθρωπος ερωτεύεται πάνω σε αυτή τη γη. Τα ζώα γονιμοποιούν, δεν κάνουν έρωτα ούτε ερωτεύονται. Επίσης εκτός από το βάσανο, εμπεριέχει μέσα του ευδαιμονία, απόλαυση, χαρά. Απενοχοποιώ πλήρως τον έρωτα και τον υμνώ σε κάθε περίπτωση, κι ας έχω μαρτυρήσει κι εγώ για χάρη του!
Από ποιες δικές σου μουσικές επιρροές άντλησες στοιχεία για να δημιουργήσεις αυτό το νέο μελωδικό σύμπαν για τους στίχους του Ερωτόκριτου;
Σχεδόν από όλες μου τις μουσικές γνώσεις και μουσικές εμπειρίες έως τώρα. Σίγουρα η βάση μου ήταν η δομή της ιταλικής όπερας όπου είναι αξεπέραστη. Επίσης στοιχεία από κλασσική τζαζ και ύφος και ρυθμολογία από μπλουζ. Επίσης γνώση και ψάξιμο στις ελληνικές κλίμακες της μουσικής μας παράδοσης. Όλα αυτά ζυμώθηκαν με θέματα που ένωναν τις διαφορετικές μουσικές τεχνοτροπίες για να γεννήσουν ένα νέο χρώμα, ένα μουσικό στίγμα που ανήκει στο συγκεκριμένο έργο μόνο, μία νέα γλώσσα.
Έχεις δηλώσει ότι ως καλλιτέχνης, ως συνθέτης σου αρέσει η περιπέτεια. Με ποια άλλα μουσικά μονοπάτια, με ποιες άλλες φόρμες θα ήθελες να πειραματιστείς στο μέλλον;
Δε θεωρώ ότι μπορώ να κάνω τα πάντα και δεν το θέλω κιόλας. Λειτουργώ ως δημιουργός σε πλαίσιο που οριοθετώ εγώ. Σίγουρα όμως επειδή ως συνθέτης γεννήθηκα μέσα στο θέατρο κι εκεί ανήκω, θέλω να πειραματιστώ με το μουσικό θέατρο όσο μπορώ. Μετά τον Ερωτόκριτο είμαι ένας άλλος άνθρωπος και στη ζωή μου και ως συνθέτης. Το έργο αυτό μου άλλαξε τη ζωή. Πραγματοποιήθηκε το όνειρό μου. Συνεπώς τώρα πρέπει με σεμνότητα, σεβασμό και προσοχή να προχωρήσω στα επόμενα. Ήδη έχει κλειδώσει η επόμενη όπερα που ετοιμάζω για το 2019 και θα αντλήσει πολλά μουσικά στοιχεία από την παγκόσμια παραδοσιακή μουσική και ιδιαίτερα τη βαλκανική ώστε να καταλήξει όμως πάλι σε μία προσωπική μου, μουσική γλώσσα.
Ποια είναι τα σχέδια σου για τη συνέχεια; Τι να περιμένουμε να απολαύσουμε από σένα;
Αμέσως μετά τον Ερωτόκριτο θα ανακοινωθεί μία πρώτη εκτέλεση ενός νέου έργου που γράφεται ειδικά για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Είναι πολύ κοντά ημερομηνιακά η πρεμιέρα του έργου αυτού με τον Ερωτόκριτο, αλλά δυστυχώς δεν μπορούσε να αλλάξει το πρόγραμμα που είχε κλειδώσει μήνες πριν. Επρόκειται για ένα έργο που γράφεται ειδικά για το μνημείο της Ροτόντας, και θα παρουσιαστεί 27 Μαρτίου. “Η Μουσική της Ροτόντας”. Επίσης συνθέτω την “Όπερα των Φαντασμάτων” που θα λάβει πρεμιέρα στην Αθήνα το 2019.
Info
Παρασκευή 9, Σάββατο 10 και Κυριακή 11 Μαρτίου, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (Αίθουσα Φίλων Μουσικής Μ1) | Περισσότερα: http://bit.ly/2Fpnd8v
Μουσική – Μουσική διεύθυνση – Λιμπρέτο (βασισμένο στον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου) Δημήτρης Μαραμής
Σκηνοθεσία – Χορογραφία – Σκηνικά Κωνσταντίνος Ρήγος
Συνεργάτις Σκηνογράφος Μαίρη Τσαγκάρη
Κοστούμια Γιώργος Σεγρεδάκης
Φωτισμοί Χρήστος Τζιόγκας
Live κάμερα Βασίλης Κεχαγιάς
Ερμηνεύουν:
Ερωτόκριτος Θοδωρής Βουτσικάκης
Αρετούσα Μαρίνα Σάττι
Πολύδωρος Γκωτιέ Βελισσάρης
Νένα Ιωάννα Φόρτη
Ρήγας Κωστής Μαυρογένης
Φωνητικό σύνολο:
Νίκος Ζιάζιαρης, Ηλίας Καπάνταης, Νικόλαος Κατσιγιάννης, Ανδρέας Μεταξάς-Μαριάτος, Σταμάτης Πακάκης, Γιώργος Παπαδάκης, Στρατής Στηλ, Σπύρος Σώκος
Ορχηστρικό σύνολο:
Βιολί – Κωσταντίνος Παυλάκος
Βιόλα – Δημοσθένης Φωτιάδης
Τσέλο – Μυρτώ Ταλακούδη
Κοντραμπάσο – Μιχάλης Σαπουντζής
Σαξόφωνο – Άλκης Καριζώνης
Τρομπέτα – Χρήστος Εμεξεζίδης
Τρομπόνι – Φιλήμων Στεφανίδης
Κρουστά – Νίκος Βαργιαμίδης
Στο πιάνο ο συνθέτης
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
30€, 26€, 22€, 16€ (14€*), 14€