Η Γεωργία Νταγάκη «ντύνει» με μουσικές τον λόγο του Νίκου Καζαντζάκη

Στην παράσταση «Αναφορά στον Γκρέκο», στο θέατρο «Αυλαία»

 

Συνέντευξη: στον Ακη Σακισλόγλου

Ηρθε πριν τις γιορτές τραγούδησε με τον Μανώλη Μητσιά και τον Σταύρο Σιόλα στο Μέγαρο Μουσικής και έφυγε. Ξανάρθε μόνον με τον Σιόλα εδώ στη γειτονιά μας, στη «Μαύρη Τρύπα» και ήταν sold out… Ξανάφυγε για λίγες μέρες και πλέον επέστρεψε στη σκηνή του θεάτρου «Αυλαία»!
Ο λόγος για την Γεωργία Νταγάκη, γνώριμη φωνή του ρεπερτορίου του Σάρωθρον αλλά και κοπέλα όμορφη, καθαρή στο βλέμμα και στις επιλογές της. Κρητικιά στην καταγωγή, λογικό είναι να έχει ιδιαίτερη σχέση με την βόρεια Ελλάδα και ειδικά με την Θεσσαλονίκη.
Ηπιαμε έναν καφέ μαζί της και μας αποκάλυψε αυτό που συμβαίνει στο θέατρο «Αυλαία», με την παράσταση «Αναφορά στην Γκρέκο», όπου ο κόσμος προκάλεσε κυριολεκτικά το αδιαχώρητο.
Μας μίλησε όμως και για το νέο της δίσκο, τις καταβολές της, την κρίση στη μουσική σκηνή και τις σημαντικότερες συνεργασίες της καριέρας της.

Γεωργία, ποιος καλός άνεμος σε (ξανά)φέρνει στα βόρεια;

«Ζούμε μια πολύ ενδιαφέρουσα περίοδο με την «Αναφορά στον Γκρέκο». Από τη μια απολαμβάνουμε τις παραστάσεις στην Θεσσαλονίκη που αγαπάμε κι από την άλλη κάνουμε και κάποιες κοντινές αποδράσεις σε πόλεις της περιφέρειας που είναι λυτρωτικές. Βέροια, Κατερίνη, Καβάλα. Είμαστε σε φουλ ρυθμούς και χαίρομαι που επέστρεψα μέσα σε λιγότερο από έναν μήνα οπότε και είχα κάνει τη συναυλία μου με τον Σταύρο Σιόλα στη «Μαύρη Τρύπα».

Γιατί να έρθουμε στο θέατρο «Αυλαία» να σας δούμε;

«Γιατί το έργο του Νίκου Καζαντζάκη είναι πασίγνωστο, εμβληματικό, επιδραστικό. Το ανεβάζουμε εδώ και δύο χρόνια με τον Τάκη Χρυσικάκο. Από το θέατρο «Ηλύσια» φέτος πήγαμε στο θέατρο «Γκλόρια». Είναι εξαιρετική παράσταση κι αν σου αρέσει ο Καζαντζάκης, κυριολεκτικά την λατρεύεις, ταξιδεύεις μαζί της».

Ισως κάποιοι αναρωτιούνται, τι δουλειά έχει μια λυράρισα σε μια θεατρική σκηνή…

«Εμείς ουσιαστικά ντύνουμε με τραγούδια το κάθε κείμενο του Τάκη ο οποίος υποδύεται τον Καζαντζάκη και είναι καταπληκτικός. Δεν μιλάμε μόνον για κρητικές μουσικές αλλά και για Χατζιδάκι και για άλλα όμορφα πράγματα».

Με την λεβεντιά με το ανάστημα του Καζαντζάκη ειλικρινά ταιριάζεις. Εχεις κάτι ανδρικό στην καλλιτεχνική σου ταυτότητα.

«Ισως το όργανο που υπηρετώ να ευθύνεται. Η λύρα είναι ένα ανδρικό όργανο και αυτό με έβαλε σε μια διαδικασία από παιδί να μελετάω άνδρες, λυράρηδες ή και τραγουδιστές της Κρήτης. Πάντα υπήρχε μια έλξη, ακόμα κι όταν έφυγα από το Κρητικό ρεπερτόριο μου άρεζε να τραγουδάω ανδρικά τραγούδια και τα πρότυπά μου, οι τραγουδιστές δηλαδή που με συγκινούσαν πάντα, ήταν άνδρες, και προπαντός ο Νίκος Ξυλούρης».

Το Κρητικό στοιχείο στην καταγωγή σου, έχει παίξει τον ρόλο του, φαντάζομαι.

«Με έχει επηρεάσει και με έχει καθορίσει, όχι μόνον σε σχέση με την Τέχνη μου αλλά γενικά σε σχέση με τον τρόπο που αντιμετωπίζω τη ζωή. Οι Κρήτες έχουν πολλά στραβά αλλά και πολλά καλά, πολλά σημαντικά τα οποία και τα έχω κρατήσει σαν παρακαταθήκη και έχω γαλουχηθεί με αυτά τα στοιχεία αφού και οι δύο γονείς μου είναι Κρητικοί.

Ποια στοιχεία ξεχωρίζεις από τους Κρήτες;

«Την ειλικρίνεια, την αλήθεια, την λεβεντιά και το πάθος. Αυτά τα χαρακτηριστικά προσπαθώ να τα κρατήσω, να τα αναπτύξω. Μου αρέσει να συνδέομαι με την Κρήτη. Ξυπνάνε μέσα μου μνήμες και συναισθήματα μοναδικά».

Σκέφτηκες ποτέ να παρατήσεις την μουσική;

«Πάρα πολλές φορές. Υπάρχει, όμως, μέσα σου ένα στοιχείο που σε ωθεί, όσο κι αν αποθαρρύνεσαι, να συνεχίζεις. Δεν μπορείς να κάνεις αλλιώς. Δεν μπορείς να σταματήσεις. Αισθάνεσαι στείρος χωρίς μουσική. Οσες φορές, λοιπόν, έφτασα στο σημείο να πω ότι δεν ταιριάζω εγώ μέσα σε αυτό το περιβάλλον, μετά από λίγο ξαναβρήκα το κουράγιο και ένιωσα πως αν δεν συνεχίσω να το κάνω θα είμαι δυστυχισμένη. Είναι σχέση αγάπης και μίσους που τελικά δημιουργεί και πάθος και τρέλα και δημιουργικότητα. Δεν γίνεται αλλιώς».

Δεν μπορείς να φανταστείς δηλαδή τον εαυτό σου να κάνει κάτι άσχετο…

«Με τίποτα. Είναι δύσκολο επάγγελμα. Εχει κόντρες, αποτυχίες, απογοητεύσεις. Παλιά ήμουν πιο ρομαντική. Πίστευα ότι μπορούν κάποια πράγματα να γίνουν με αλήθεια και με μπέσα. Κατάλαβα ότι δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα αλλά κατάλαβα επίσης πως ο καθένας πορεύεται μέσα από την δική του αλήθεια, τον δικό του αγώνα και τελικά έμεινα και άντεξα».

Ποιες συνεργασίες σου ξεχωρίζεις ως τώρα;

«Ολες οι συνεργασίες μου ήταν δώρο Θεού αλλά τρεις μπορώ να πω ότι τις ξεχωρίζω γιατί ούτε καν το φανταζόμουν ότι θα συμβούν. Η πρώτη μου ήταν με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου γιατί ήταν η πρώτη συνεργασία εκτός κρητικού στερεώματος. Η δεύτερη ήταν με τον Ερικ Μπάρτον με τον οποίο κάναμε μια περιοδεία στην Ευρώπη αλλά συμμετείχα και στον δίσκο του και μου έδωσε έναυσμα να διευρύνω τους ορίζοντες μου και να πάω μουσικά εντελώς αλλού τη λύρα».

Για πες μου για τον Μπάρτον γιατί όταν το μάθαμε αιφνιδιαστήκαμε. Πότε ακριβώς συνέβη;

«Το 2009 προέκυψε και μάλιστα πολύ απλά, όπως προκύπτουν όλα τα ωραία πράγματα στη ζωή μας. Είχε έρθει να ακούσει τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου σε μια σκηνή της Αθήνας και άκουσε και μένα. Ενθουσιάστηκε με τον ήχο της λύρας, μου ζήτησε να συνεργαστούμε στον δίσκο του και μετά να κάνουμε και μια περιοδεία».

Σε διέκοψα όμως όπως ετοιμαζόσουν να αναφερθείς στην τρίτη σημαντική σου συνεργασία…

«Ναι, η τρίτη συνεργασία ήταν με τον Νίκο Ξυδάκη. Ο Νίκος με πίστεψε πολύ και με πήρε να τραγουδήσω ένα ρεπερτόριο που ήταν κόντρα σε μένα αλλά που μου άρεσε και με γοήτευσε. Ηταν πρόκληση να τραγουδήσω ποιήματα της Σαπφούς. Τον ξεχωρίζω και σαν άνθρωπο τον Νίκο και τον αγαπώ πολύ.»

Πριν λίγες μέρες μια παρέα μου ζήτησε να ακούσει ένα τραγούδι σου με την επισήμανση να είναι από το youtube από μια εκπομπή της ΕΡΤ! Σε έχει βοηθήσει αυτή η εξέλιξη της τεχνολογίας που κάνει εκατομμύρια ανθρώπους να μπορούν να μοιραστούν ερμηνείες σου με ένα κλικ;

«Με έχει βοηθήσει πολύ. Αυτό που συμβαίνει είναι κάτι εντελώς καινούριο, αχαρτογράφητο αλλά και προκλητικό. Εγώ θα ήθελα να μείνει και η δισκογραφία, αλλά να μπει δυνατά και καταλυτικά και η τεχνολογία. Για μένα, που είμαι ένας καλλιτέχνης που βασίζομαι στα λάιβ μου, είναι σημαντικό να υπάρχει στο διαδίκτυο η καταγραφή όσων στη σκηνή κάνω και να μπορούν να με ακούσουν, να με ανακαλύψουν περισσότεροι άνθρωποι».

Γιατί κατέρρευσε η δισκογραφία;

«Δεν τους ξέρω ακριβώς τους λόγους και δεν είναι και η δουλειά μου να βρω τις αιτίες. Εγώ ετοιμάζω κανονικά δίσκο με την εταιρεία μου που με πιστεύει και με στηρίζει. Ενα τραγούδι θα κυκλοφορήσει σύντομα. Υπάρχει δηλαδή, κατά την κρίση μου, ελπίδα να σωθεί το φυσικό προϊόν του δίσκου. Είναι πολύ δύσκολα
αλλά…»

Η νύχτα σε τι κατάσταση είναι μετά από τόσα χρόνια κρίσης;

«Είναι λίγο μπερδεμένα τα πράγματα. Από τη μια βλέπεις τα σκυλάδικα να γεμίζουν με κόσμο που καταναλώνει χαμηλής ποιότητας μουσική, από την άλλη υπάρχει μια μεγάλη μερίδα που δεν έχει 10 ευρώ να έρθει στη συναυλία. Είναι δύσκολα τα πράγματα και περίεργα. Εγώ, ωστόσο, οφείλω να βγω στη σκηνή και να βάλω όλες μου τις δυνάμεις για να συγκινήσω να ψυχαγωγήσω και να διασκεδάσω τον κόσμο. Να τον κάνω να εκφραστεί. Βλέπω πόσο ζορίζονται και οφείλω να είμαι αληθινή γιατί είναι σημαντικό το ότι έρχονται σε αυτήν την τόσο δύσκολη εποχή να με δούνε».

Είσαι εντάξει βαθιά μέσα σου;

«Ναι, τα έχω καλά με τον εαυτό μου. Δεν κορόιδεψα κανέναν, δεν έκανα ποτέ αρπαχτή, δεν τραγούδησα πλέι μπακ. Αντίθετα, έδωσα όλα αυτά τα χρόνια την ψυχή μου πάνω στη σκηνή τραγουδώντας τρεις και τέσσερις ώρες. Αυτό το βλέπει και το εκτιμά ο κόσμος. Οσοι καλλιτέχνες δεν το είχαν καταφέρει αυτό τα προηγούμενα χρόνια, το σύστημα και το κοινό, τους απομακρύνει σιγά σιγά από τον χώρο».

Για τον Σταύρο Σιόλα…

«Τον εκτιμώ πολύ. Βιώσαμε στις παραστάσεις μας πολύ όμορφα πράγματα παρέα. Θα υπογράψει κάποια τραγούδια και στο νέο μου δίσκο, όπως και στον δίσκο του Μανώλη Μητσιά, αλλά και μελλοντικά πιστεύω θα κάνουμε κι άλλα πράγματα με τον Σταύρο».

Παίρνω την ασίστ και σε ρωτάω για τον δίσκο σου. Τον περιμένουμε από καιρό.

«Θα είναι πολυσυλλεκτικός. Θα κυκλοφορήσει από την ΜΙΝΟΣ ΕΜΙ κι ένα δείγμα αυτού του δίσκου θα είναι ένα συγκεκριμένο τραγούδι που θα κυκλοφορήσει σε λίγες μέρες. Δεν αποκαλύπτω ακόμα πολλά. Ισως έχει και κάποια δικά μου τραγούδια σε μουσική τα οποία ακόμα δουλεύω, ψάχνω κι άλλο υλικό και προχωράω γεμάτη αισιοδοξία».

«Info tips» για την «Αναφορά στον Γκρέκο»

– Το Θέατρο Αυλαία στο πλαίσιο του «2017 – Έτος Νίκος Καζαντζάκης» σε συνεργασία με την εταιρία παραγωγής «Γίνονται Έργα» παρουσιάζει το κύκνειο άσμα του Νίκου Καζαντζάκη, το αυτοβιογραφικό «Αναφορά στον Γκρέκο» σε σκηνοθεσία Τάκη Χρυσικάκου που θα παίζεται για ένα ακόμα τετραήμερο.

– Η φήμη της παράστασης κυκλοφόρησε από στόμα σε στόμα και η ζήτηση από το κοινό της Θεσσαλονίκης για την παράσταση είναι μεγάλη.

– Η παράσταση θα συνεχίσει να προβάλλεται στις 21.00 από Πέμπτη έως Σάββατο και στις 20.15 την Κυριακή.

– Για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού το ταμείο του Θεάτρου Αυλαία λειτουργεί από τις 10:30 έως 13:30 και από τις 17:30 μ.μ. έως 21:00 μ.μ. για την πώληση εισιτηρίων. Τηλεφωνικές κρατήσεις γίνονται στο τηλέφωνο 2310237700 τις προαναφερθείσες ώρες και ισχύουν μέχρι τις 13.00 της ημέρας της παράστασης.

– Η «Αναφορά στον Γκρέκο», είναι το τελευταίο έργο τού μεγάλου Έλληνα συγγραφέα. Ένα είδος πνευματικής αυτοβιογραφίας ή, όπως τη χαρακτηρίζει ο ίδιος ο Καζαντζάκης, μια «αναφορά» με τη στρατιωτική έννοια του όρου, σχετικά με τους στόχους του και τις προσπάθειές του. Ξεκινά από τα παιδικά του χρόνια και σταματά στην ημέρα της «κρητικής ματιάς» και στη σύλληψη της Οδύσσειας. Δεν αφηγείται το σύνολο της ζωής του, αλλά παρουσιάζει τους σταθμούς της πνευματικής του πορείας, χωρίς να ακολουθεί την αυστηρή χρονολογική σειρά της πραγματικής του βιογραφίας. Μια παράσταση, που μέσα από τους ήρωες των έργων του Νίκου Καζαντζάκη και τις εξομολογήσεις του (στον παππού του, όπως αποκαλεί τον Ελ Γκρέκο) συναντάμε το μεγαλείο της Ελλάδας και το ανυπόταχτο πνεύμα του ίδιου του συγγραφέα.

– Στην παράσταση πρωταγωνιστούν ο Τάκης Χρυσικάκος, που ερμηνεύει τον Νίκο Καζαντζάκη και πρόσωπα του έργου του, καθώς και η Γεωργία Νταγάκη, που με την λύρα και το τραγούδι συνομιλεί με τους πρωταγωνιστές του, τον Καπετάν Μιχάλη, τον Αλέξη Ζορμπά, τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο και την ωραία Ελένη του Ομήρου! Συμμετέχει ο εξαίρετος μουσικός Χρυσόστομος Καραντωνίου παίζοντας κλασική κιθάρα.

– Θεατρική προσαρμογή – Σκηνοθεσία: Τάκης Χρυσικάκος
Συνεργάτης – Σκηνοθέτης: Εμμανουέλα Αλεξίου
Επιλογές τραγουδιών: Χαϊνης Δημήτρης Αποστολάκης – Γεωργία Νταγάκη
Φωτισμοί: Ντίνος Μεταλλίδης

– Tιμή εισιτηρίου: 15 ευρώ και 12 ευρώ μειωμένο.