Για να μην ερωτεύεσαι μόνο με το κορμί

Ο Διονύσης Καραθανάσης πρωταγωνιστεί στο διαμάντι του Λόρκα

Η ομάδα τέχνης Oberon δεν σταματά να αναζητά νέους δρόμους στον θεατρικό χάρτη της Θεσσαλονίκης και ο Διονύσης Καραθανάσης είναι ιδρυτικό μέλος σε αυτήν. Την Παρασκευή 30, το Σάββατο 31 Μαρτίου και την Κυριακή 1 Απριλίου είναι οι τελευταίες τρεις παραστάσεις της παραγωγής τους «Περλιμπλίν και Μπελίσα» του Λόρκα, σε σκηνοθεσία Αλέκου Σπυριδάκη στο Θέατρο Τ, ενός έργου που συνδυάζει με μοναδικό τρόπο το κωμικό και το τραγικό στοιχείο, ενός ποιήματος που γίνεται θέατρο.

Με αφορμή αυτή την ερωτική ιστορία του Δον Περλιμπλίν με τη νεότερή του Μπελίσα, ο Διονύσης Καραθανάσης μίλησε για την καλοδουλεμένη παράσταση της ομάδας, την παραμυθένια ατμόσφαιρά της και άκουσε – για χιλιοστή φορά – από τα χείλη μας ότι μοιάζει με τον Γιώργο Κιμούλη (μα, δεν είναι εμφανής η ομοιότητα;).

Γέλιο και κλάμα συνυπάρχουν

Νομίζω ότι ο Λόρκα γενικά είναι ένας τραγικός ποιητής, όλα του τα έργα έχουν να κάνουν πολύ με την εσωτερικότητα και την ανάγκη των ανθρώπων για αγάπη. Αλλά και όλοι του οι ήρωες φλερτάρουν με τον θάνατο. Στον «Περλιμπλίν» παίρνει έναν τύπο λίγο γκροτέσκο, λίγο υπερβολικό, που ξελόγιαζε μικρούλες (τον έχει δανειστεί μάλιστα από μια φυλλάδα 16ου αιώνα) και αντιστρέφει τον μύθο. Έχει βάλει τον δύστροπο και αφιερωμένο στα βιβλία του τύπο να ερωτεύεται ξαφνικά. Κι έτσι, ο έρωτας τον κάνει λίγο γελοίο. Μαζί με μικρά κωμικά στοιχεία, το έργο σου αφήνει στο τέλος μια γλύκα και αυτό είναι που το κάνει ποίηση.

Ποίηση που γίνεται θέατρο

Το έργο είναι ένα προσχέδιο του Λόρκα, που δεν πρόλαβε να το ολοκληρώσει. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει κανονικά η ιστορία αλλά είναι συμπυκνωμένη. Λέμε ότι πρόκειται για ένα ποίημα όσον αφορά στο λόγο, τις εικόνες που δημιουργεί, τη γλυκύτητα που σου αφήνει, έχει μια ποιητική διάθεση. Στόχος ήταν να φτιάξουμε και ποιητική ατμόσφαιρα επί σκηνής για να το υποστηρίξουμε.

Η υπόθεση με δυο λόγια

Είναι μια απλή ιστορία που όλοι μας την έχουμε ακούσει: ένας μεγάλος άνθρωπος που του προξενεύουν μια νεαρή κοπέλα. Αυτός δεν έχει γνωρίσει τον έρωτα, είναι εσωστρεφής, ζει με μια υπηρέτρια η οποία είναι μεγάλης ηλικίας και τον προτρέπει να παντρευτεί. Και από την άλλη είναι μια αδίστακτη μάνα που ωθεί την κόρη της να παντρευτεί έναν γέρο επειδή έχει λεφτά. Αφού γίνει ο γάμος, η Μπελίσα τον απατά από την πρώτη νύχτα. Τότε εκείνος σκαρφίζεται ένα κόλπο και φτιάχνει ένα χαρακτήρα φανταστικό, γράφοντας γράμματα στη γυναίκα του ως ένας θαυμαστής της. Κι έτσι πλάθει έναν άνθρωπο στη φαντασία της, που όμως εκείνη τον ερωτεύεται. Θέλει να της ξυπνήσει την ψυχή της, να μην ερωτεύεται μόνο με το κορμί.

Δηλαδή ανεκπλήρωτος έρωτας;

Ιδανικός, χωρίς ανταλλάγματα από τη μεριά του. Μια αγάπη βαθιά. Αν έχει ολοκληρωθεί ή όχι με τη μορφή τη σαρκική, δεν είναι ξεκάθαρο στο κείμενο. Σίγουρα ο Περλιμπλίν κολακεύται και λαμβάνει τον έρωτα της Μπελίσα με τη δεύτερη μορφή του, με τη μορφή του φανταστικού ανθρώπου που έχει φτιάξει.

Σήμερα πόσο διαφορετικά ερωτευόμαστε;

Ευτυχώς υπάρχουν άνθρωποι που ακόμα ερωτεύονται. Η εποχή μας δεν ενδείκνυται για έρωτες, είναι όλα στο πολύ γρήγορο, στο πολύ δύσκολο και δεν αφήνουμε τον εαυτό μας να χαρεί τη στιγμή. Ο έρωτας είναι fast food πια αλλά πρέπει να αντισταθούμε. Ζηλεύω τους ανθρώπους που ερωτεύονται και είναι πολύ σημαντικό για όλους μας. Όταν η ψυχή ταρακουνιέται, σίγουρα κάτι γίνεται στον άνθρωπο

Oberon, όπως λέμε αναζήτηση

Από την αρχή που μαζευτήκαμε, από το 2009, θέλαμε να ψάξουμε να βρούμε πράγματα που μας ενώνουν. Να έχουμε κοινούς κώδικες. Μας ενδιαφέρει το θέατρο στην ουσία του και γι’ αυτό ψάχνουμε και κείμενα που μπορεί να είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους: από το Διονύσιο Σολωμό ως την Σάρα Κέιν, αλλά για εμάς αυτή είναι η ουσία του θεάτρου, η αναζήτηση. Αυτή η ενδοσκόπηση μέσα στο κείμενο και μέσα σε εμάς. Πώς μπορεί, δηλαδή, να ενσωματωθεί το κείμενο μέσα στην πραγματικότητά μας. Θέλουμε να συμμετέχουμε μέσα από τα έργα κάνοντας μια δουλειά που αφορά το σύνολο κοινωνικά.

*Για τη νέα θεατρική σεζόν, οι Oberon ετοιμάζουν μια διασκευή στο Κουκλόσπιτο του Ίψεν.

Info

*Το έργο παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο θέατρο Beatriz της Μαδρίτης το 1933.

Τελευταίες παραστάσεις: Παρασκευή 30, Σάββατο 31 Μαρτίου και Κυριακή 1 Απριλίου, στις 21.30, στο Θέατρο Τ (Φλέμινγκ 16) | Τιμές εισιτηρίων: 10€ κανονικό, 8€ μειωμένο

Μετάφραση: Oberon Art Group

Σκηνοθεσία: Αλέκος Σπυριδάκης

Μουσική: Μιχάλης Γούτης (πρωτότυπη μουσική σύνθεση για την παράσταση)

Σκηνικά – Κοστούμια: Δώρα Γκουνιαρούδη, Μαρία Σταυράκη

Σχεδιασμός Φωτισμών: Διονύσης Καραθανάσης

Επιμέλεια κίνησης: Μαριάνθη Ψωματάκη

Ψιμυθιολόγος: Ειρήνη Σιγανού

Επιμέλεια Video: Μιχάλης Γιαγκουνίδης

Φωτογραφίες: Τάσος Θώμογλου

Σχεδιασμός- Παραγωγή εντύπων: ΚΕΘΕΑ ΣΧΗΜΑ+ΧΡΩΜΑ

Οργάνωση Παραγωγής – Επικοινωνία: Απόστολος  Λιάπης

Παραγωγή: Ομάδα Τέχνης Oberon

 

Παίζουν:

Διονύσης Καραθανάσης

Ιωάννα  Λαμνή

Δήμητρα Πάσιου

Σοφία Σασλή