Οι ΕΚΜΕΚ ανθίζουν σαν το «Ρόδο της ερήμου»

Ο Άλκης Κανίδης μας μιλά για τον καινούργιο δίσκο του σχήματος

Συνέντευξη στην Κική Μουστακίδου

Οι καλύτερες συνεντεύξεις δίνονται όταν το «κασετοφωνάκι» έχει πάψει πια να γράφει αλλά εσύ συνεχίζεις να μιλάς με τον άνθρωπο που έχεις απέναντί σου για την τέχνη της ζωής και της μουσικής. Ο Άλκης Κανίδης, η φωνή και η στιχουργική πένα των ΕΚΜΕΚ, ανήκει σε αυτή την κατηγορία καλλιτεχνών που έχουν πολλά να πούνε ακόμα και όταν τα φώτα της σκηνής σβήνουν.

Λίγο πριν την παρουσίαση της τρίτης τους δισκογραφικής δουλειάς με τίτλο «Ο Βασιλιάς της Μοναξιάς» (Σάββατο 4 Νοεμβρίου, Eightball  – Πίνδου 1, Λαδάδικα, 21.30), ο Άλκης Κανίδης έκανε μια στάση στον πάνω όροφο του Σάρωθρον για να «παρουσιάσει» πρώτα σε εμάς, με τη μορφή μιας φιλικής κουβέντας, τους λόγους που οι ΕΚΜΕΚ συνεχίζουν ακάθεκτοι εδώ και δέκα χρόνια τη δυναμική πορεία τους στο χώρο του σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού.

Αν το πρώτο άλμπουμ «Γλυκαίνει και δεν παχαίνει» ήταν η πρώτη σας έκφραση, το δεύτερο «Ο Φυγάς» ήταν κάτι σαν τα εφηβικά λόγια, αυτός ο τρίτος κατά σειρά, «Ο Βασιλιάς της μοναξιάς» ποια καλλιτεχνική σας φάση προβάλλει προς τα έξω;

Κάθε δίσκος είναι μια φωτογραφία αυτού που συμβαίνει αυτή τη στιγμή σε εμάς και αυτών που περάσαμε. Νομίζω ότι έχουμε μια σαφή διαδρομή από τον πρώτο μέχρι τον τρίτο δίσκο. Συνέχεια γίνεται πιο εσωτερικός, πιο βαθύς και λίγο πιο ευθύς ο στίχος, αλλά και η μουσική. Εμείς ξεκινήσαμε περισσότερο ως διασκεδαστές στη συνείδηση του κοινού, αλλά γρήγορα το απωλέσαμε αυτό, δεν μας ταίριαζε.

Ξεκίνησες να γράφεις τους στίχους για αυτό το άλμπουμ σε βόλτες που έκανες στον Κήπο των Εποχών, στην Παραλία. Ποιες εικόνες θυμάσαι να σε ενέπνευσαν, να ήρθαν και να ταίριαξαν σε αυτά που είχες μέσα σου για να πεις;

Θυμάμαι τους ανθρώπους να περνούν, τους παρατηρούσα. Εντάξει, η θάλασσα πάντα σου δίνει μια ενέργεια, αλλά και οι άνθρωποι κουβαλάνε μια ενέργεια. Βυθιζόμουν στις σκέψεις και όταν τελείωνε ένας δημιουργικός κύκλος, έβλεπα τι συνέβαινε γύρω μου. Το ζητούμενο για μένα είναι  να πας αλλού. Εγώ θέλω πάντα να πηγαίνω μέσα μου όταν γράφω, στο συναίσθημα και στη φαντασία.

Το κομμάτι με το οποίο μας συστήνετε το νέο δίσκο είναι το «Ρόδο της Ερήμου». Γιατί επιλέξατε αυτό και ποια ιστορία μας μεταφέρει;

Ψάχναμε ένα κομμάτι για να επικοινωνήσει το δίσκο, βάλαμε ανθρώπους να το ακούσουν και έτσι το επιλέξαμε. Προσωπικά, αυτό μαζί με τον «Βασιλιά της Μοναξιάς», που δίνει το όνομα στο δίσκο, και το «Θέρος» είναι τα τρία αγαπημένα μου. Το «Ρόδο της ερήμου» είναι κάτι που φτιάχτηκε σαν εικόνα. Είναι ένα πέτρωμα, αλλά είναι και ένα φυτό. Το φυτό αυτό, όταν ξεραίνεται και λίγο πριν πεθάνει, με μερικές σταγόνες νερό ανασταίνεται. Αυτό μου άρεσε γιατί έχω μια αυθόρμητη και άνευ όρων αγάπη για αυτούς που αρνούνται να σβήσουν.

Αυτό το περιγράφεις λίγο μελαγχολικά ενώ το τραγούδι είναι σε uptempo ρυθμούς.

Χτύπησες φλέβα τώρα! Εγώ θεωρώ τον εαυτό μου πρώτα στιχουργό και μετά μουσικό. Και υπάρχουν, αν θέλεις, δύο ροπές στα τραγούδια μας. Υπάρχει ένας στίχος που έχει ένα βάθος, αλλά ταυτόχρονα η μουσική, επειδή έχει και το λάτιν στοιχείο και το ρυθμό, είναι κάτι που χορεύεται. Και αυτό εκ των πραγμάτων αποσπά την προσοχή από αυτό που λέγεται, αλλά ίσως τελικά αυτή να είναι η ταυτότητά μας σαν μπάντα.

«Ο Βασιλιάς της Μοναξιάς», που δίνει και το όνομά του στον τίτλο όλο του άλμπουμ, είναι ένα τραγούδι σε κόντρα ρόλο με το «Ρόδο της Ερήμου». Γιατί διαλέξατε αυτό για τίτλο και πώς μας προδιαθέτει για το σύνολο του δίσκου;

Άσχετα με το ποια είναι η εικόνα που έχει περάσει για εμάς, που δεν την ακυρώνω, αυτό το τραγούδι μας εκφράζει πολύ καλά παρ’ όλο που είναι κόντρα. Είναι κάτι που θα θέλαμε να επικοινωνηθεί για εμάς, αλλά ο βασικός λόγος είναι ότι ανήκει στα τραγούδια που με έχουν συγκινήσει περισσότερο. Έχει μια ιδιαίτερη θέση μέσα μου.

Στη δισκογραφία σας μέχρι τώρα έχετε μία μόνο διασκευή, το «Εσύ είσαι η αιτία που υποφέρω». Ωστόσο, έχω την αίσθηση ότι τα τραγούδια σας θυμίζουν διασκευές περισσότερο γιατί συνδυάζουν τον σύγχρονο ήχο με τον μεστό στίχο, που είναι σαν να προέρχεται από μια άλλη εποχή.

Ναι, είναι η μόνη διασκευή που έχουμε δισκογραφικά και η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία δέκα χρόνια η διασκευή παίζει πολύ σαν σενάριο. Η δική μου χαρά και το όνειρό μου θα ήταν και η δική μας η γενιά να πιστωθεί αυτό το μεστό του στίχου που λες και να μην γίνεται τέτοια σύνδεση. Και το χρεώνω και στη γενιά μου αυτό, έγινε πολλή διασκευή. Χάθηκε ο δρόμος, σύμφωνα πάντα με τα δικά μου αξιολογικά κριτήρια. Εγώ από ένα τραγούδι το πρώτο που περιμένω είναι ο στίχος να έχει κάτι να μου πει, να έχει κάλλος, φαντασία, να είναι ένα προσωπικό ταξίδι που να το ακούω και να ταυτιστώ.

Έχετε συνεργαστεί με την Ελένη Τσαλιγοπούλου στο τραγούδι σας «Δεν σε συγχώρεσα ούτε λίγο». Άλλες συνεργασίες που ενδεχομένως έρχονται στο μέλλον ή που τις φαντάζεστε;

Εγώ έχω κάποια απωθημένα, αλλά για κάποιο λόγο δεν τα κυνήγησα ποτέ. Λατρεύω την ευθεία γραμμή από τον Σαββόπουλο στον Σιδηρόπουλο, μετά στον Αγγελάκα και στον Παυλίδη, οπότε και η αρχή αυτής της γραμμής για μένα είναι πολύ σημαντική. Δεν το έκανα το τηλεφώνημα ακόμα.

Από το 2009, που μαζευτήκατε σε ένα υπόγειο στούντιο της Καμάρας και αποφασίσατε να φτιάξετε τους ΕΚΜΕΚ, τι έχει αλλάξει για τους μουσικούς στην πόλη;

Η αλήθεια είναι πως βάρεσε η κρίση. Εμείς είχαμε μια σταθερά ανοδική πορεία, αλλά νομίζω ότι γενικά επηρέασε πολύ την πόλη, τη μουσική της και το κοινό που δεν μπορούσε να ανταποκριθεί. Και πέρασε μέσα στους καλλιτέχνες και στη μουσική που κάνουν. Για να βγάζεις δίσκους σήμερα πρέπει να είσαι τρελός. Εμείς για να βγάζουμε τον τρίτο δίσκο, μάλλον είμαστε αρκετά τρελοί.

Ποιο είναι, λοιπόν, το μυστικό της επιβίωσής σας ως σχήμα;

Το μυστικό είναι ότι παίρνουμε όλοι τα ίδια λεφτά και έχουμε αγάπη και σεβασμό ο ένας για τον άλλον και στο ανθρώπινο και στο μουσικό κομμάτι.

Info

Live/ Παρουσίαση τρίτου δίσκου «Ο Βασιλιάς της Μοναξιάς» από τους ΕΚΜΕΚ

Σάββατο 4 Νοεμβρίου, στο Eightball (Πίνδου 1, Λαδάδικα)

Ώρα έναρξης: 21.30, είσοδος: 5 ευρώ

Σκηνοθετική, σκηνογραφική και ενδυματολογική επιμέλεια: Χρήστος Παπαδημητρίου, Μαρία Καβαλιώτη

Οι ΕΚΜΕΚ είναι: Αλέκος Σπανίδης(τύμπανα), Σάκης Ραπτόπουλος (ακορντεόν, πλήκτρα, φωνητικά), Στέργιος Γιάννος (μπάσο), Γιώργος Αβραμίδης(τρομπέτα), Άλκης Κανίδης (φωνή, ακ.κιθάρα)

Ο δίσκος «Ο Βασιλιάς της Μοναξιάς» κυκλοφορεί από την Ogdoo Music Group.

Μάθετε περισσότερα για τους ΕΚΜΕΚ στη σελίδα τους στο facebook

Αγαπημένα τραγούδια από τις προηγούμενες δουλειές του σχήματος: